Alused

Falken oli 1877. aastal ehitatud imekaunis kahemastiline purjekas.

Falken

Falkeni sõitu Argentinasse ei korraldanud mitte Balti põgenikud ise, vaid laeva sakslasest omanik Dr Ludwig Lienhard, kel olid lähedased kontaktid eestlastega. Lienhard ostis endise Rootsi mereväe treeninglaeva 160 000 Rootsi krooni eest, mille Rootsi riik oli eraldanud Eestis elanud rootslaste koju toomiseks Saksa okupatisooni ajal. Lienhard oli korraldanud inimeste ülevedu Saksa võimude heakskiidul. 

Falken oli 1877. aastal ehitatud imekaunis raapurjedega kahemastiline prikk, mis hiljem ehitati ümber motoriseeritud kuunariks. Ta oli 23,7 meetrit pikk, 6,23 meetrit lai ning istus 2,42 meetri sügavusel vees. See laev oli 66 aastat teeninud Rootsi kuningat, kuni ta kanti 1943. aastal maha ja müüdi sakslasele. 

Press muretses Falkeni saatuse pärast.

Falken lahkus Stockholmist 30. detsembril 1947, pardal 18 Balti põgenikku. Kuna laev oli rootslastele hästi tuttav, jälgis kohalik meedia iga tema liigutust suure huviga. Esimesed reportaažid rääkisidki laeva sattumisest karmide talvetormide küüsi ning laev pidi juba Karlskrona ja Simrishamni sadamates läbima remondi. Kui laev oli jõudnud Helsingborgi sadamasse, andsid Välis-Eesti väljaandele intervjuu nii kapten Lienhard kui ka kaks eestlasest reisijat, insener Erich Hans Jaago ja tema naine Ethel.

28. jaanuari peatusel Göteborgis tuli peale veel reisijaid: Evald Vilbaste, Salme Eriks ja Johannes Putnik, kõik eestlased. Salme oli maksnud reisi eest 700 krooni ning töötas pealekauba laeval teenindajana. 

Viimane peatus Rootsis oli Källö-Knipplani saarel Göteborgist läänes, kust tuli peale veel kaheksa sakslast, viis eestlast, viis soomlast, kaks taanlast ning üks rootslane. 

Sõit edasi Inglismaale oli nii tormine, et Southamptoni sadamasse jõudes otsustas osa laeva meeskonnast ja reisijatest pardalt lahkuda.

Välis-Eesti teavitas Falkeni saabumisest. 

Kuu aega kestnud pausi järel peatus Falken veel Swanage’is ja võttis siis suuna Madeirale, kus lubati kõik maale peale eestlaste, sest neid peeti kohalike võimude poolt kommunistideks. 

Peatusi tehti veel Roheneemesaartel ja Recife’is, Brasiilias, kuni Falken jõudis pärast tsüklonitega võitlemist viimaks 26. juunil 1948 Buenos Airesesse. Kuna kõigil 18 reisijal ja neljal meeskonnaliikmel, sh eestlastel, olid dokumendid kenasti korras, lubati nad maale. 

Teada olevad meeskonnaliikmed ja reisijad:

  • Kapten Nils Halfdan Lundquist (lahkus laevalt Inglismaal)
  • Kapten Olevi Pemanheimo (liitus laevaga Inglismaal)
  • Ludwig Lienhard, tema naine ja neli last vanuses 2-8 aastat
  • Karl Holleck-Wheitmann
  • Erich Hans Jaago ja tema naine Ethel
  • Evald Vilbaste
  • Salme Eriks
  • Johannes Putnik 

Fotod avaldatud Eesti Meremuuseumi loal.